Școala și familia

familia si scoala1

 

Și…a început noul an școlar, unii mai mult sau mai puțin entuziasmați decat alții. Zâmbete, veselie, tristețe, curiozitate, plânsete, agitație, o întreagă paletă de emoții și stări ce au fost răspândite de către copii, părinți și îndrumători deopotrivă. Desigur v-ați angajat în creșterea și educarea copiilor încercând să creați un mediu cât mai protectiv pentru adaptarea acestora la noul mediu, grădinița sau școala. Unii micuți se integrează ușor în colectivitate exprimând interes crescut pentru interacțiune și socializare cu ceilalți colegi însă alții au nevoie de un obiect tranzițional care să le amintească de familie, iar acesta este un aliat al copilului ce îl ajută să devină independent. De asemenea, în cazul în care micuțul are momente repetate de plâns deoarece vă simte lipsa (dacă grădinița vă permite), îl puteți însoți pe parcursul activităților urmărindu-l din umbră (puteți sta într-un colț al sălii sau pe hol), însă fără a atrage atenția celorlalți copii. În cazul în care vă aflați în această situație, vă recomand să fiți cu mare băgare de seamă la efectul de „domino”, dacă un copil plânge-sigur va urma și un altul-, dacă un părinte iși supraveghează copilul, un alt copil își va dori să fie însoțit de părinte și de aici pornesc și alte subiecte pentru dezbatere. Util este să știe copilul că sunteți în apropiere pentru a se simți mai în siguranță și veți observa că singur vă va anunța când nu mai are nevoie de dumneavoastră ca „umbră”. Dacă v-ați pregătit micuțul și ati discutat liber despre noul său program, tranziția se realizează mult mai ușor și eficient.

În ceea ce privește elevii din școala primară și generală, aceștia sunt curioși și nerăbdători să-și întâlnească sau reîntâlnească colegii, învățătoarele, profesorii și clasele în care vor studia. Pentru a-i face mai atenți și răbdători puteți să realizați împreună jocuri de educare a atenției, a răbdării și a capacității de concentrare (fișe cu asocieri, exerciții matematice amuzante, statuile, numărat crescător sau descrescător, căutarea unui anumit obiect în cameră, realizarea unor grupe de obiecte pe categorii – animăluțe, haine, fructe, legume-, descoperirea unor greșeli într-un text, puzzle, sudoku, povestirea unei povești, descrierea unei zile de lucru, căutarea unor diferențe între două imagini, etc).

Liceeni caută recunoaștere și se lasă influențați de prieteni, iar școala nu mai este atât de interesantă pentru ei. Petrecând mai mult timp cu ei și încurajându-i să caute informații despre domeniile de interes, vor căpăta mai multă încredere în ei și vor încerca să-și depășeasca limitele.

Fie că este preșcolar, școlar sau licean, copilul are nevoie de o motivație să-l facă să înțeleagă care este rostul trezitului în fiecare dimineață pentru a merge la „serviciul” copiilor care îi ocupă atât de mult timp și energie. Pentru a-i mări interesul față de școală și a-l motiva să îndeplinească sarcinile ce țin de învățare și rezolvarea temelor, este foarte important să îi explicați care sunt beneficiile parcurgerii cursurilor, ce reprezintă școala dar și ce urmări ar putea avea abandonarea acesteia, în viitor. Copilul trebuie să știe că instituțiile de învățământ îl ajută să-și dezvolte cunoștințele și abilitățile pentru a se pregăti într-un anumit domeniu. De obicei, copiii sunt stimulați să realizeze diferite sarcini atunci când primesc un beneficiu imediat, fie că este vorba despre o recompensă socială (cuvinte de apreciere și laudă), recompensă financiară în scopul de a-l responsabiliza să aprecieze valoarea banilor sau recompense dorite și plăcute de către copil (servirea unui desert special, timp la calculator, ieșiri la petreceri sau în parc, vizionarea unui film, etc.). Vă recomand să aveți în vedere vârsta copilului (în clasele primare copilul obosește repede iar liceanul se revoltă), nevoile, interesele și dorințele lui astfel încât răspunsul dumneavoastră să fie în concordanță cu ale acestuia și să se realizeze un echilibru pentru o dezvoltare mai eficientă a copilului. Important este să nu uitați că atunci când dumneavoastră nu vă face plăcere să realizați o anumită misiune încercați să gândiți pozitiv sau să găsiți avantajele rezultatului final și vă automotivați și recompensați. În cazul copiilor, sarcinile ce le au de îndeplinit le vor accepta mult mai ușor dacă din când în când sunt motivați și privesc cu plăcere ceea ce întreprind.

Și…nu în ultimul rând, școala nu este suficientă pentru dezvoltarea fizică, cognitivă și psiho-socială în mod armonios a copilului. În plus, în loc să urmăriți cea mai bună sau cea mai scumpă grădiniță ori școală, vă recomand să încercați să cunoașteți îndrumătorii ce se vor ocupa de copil și programul pe care-l vor și veți desfășura împreună. Implicarea și interesul dumneavoastră sunt în strânsă legătură cu colaborarea instituțiilor de învățământ și ajută copilul să-și atingă potențialul maxim. Încercați să construiți o relație de încredere și parteneriat între dumneavoastră și îndrumătorii copilului astfel încât acesta să se simtă în siguranță, să știe că este încurajat, ajutat de o echipă și nu este singur în procesul de învățare.